Kā mūsu iekšējā simfonija ietekmē mūsu garīgo stāvokli? Vai skaņām ir spēks diriģēt šos smadzeņu ritmus harmoniskā plūdumā? Šajā rakstā mēs ielūkosimies smadzeņu viļņu pasaulē un atklāsim, kā skaņu terapija var palīdzēt mums atgūt iekšējo ritmu un līdzsvaru.

Mūsu smadzeņu darbību var trāpīgi salīdzināt ar daudzveidīgiem ritmiem jeb smadzeņu viļņiem, kas nepārtraukti mainās un atspoguļo mūsu aktuālo garīgo stāvokli. Piemēram, dziļa miega laikā mūsu smadzeņu viļņi ir vislēnākie, svārstoties frekvencē no 1 līdz 3 herciem (Hz) jeb svārstībām sekundē. Savukārt, kad esam nomodā, mierīgi un spējam koncentrēties, šis ritms kļūst ievērojami ātrāks, sasniedzot aptuveni 12 līdz 15 Hz. Ja mēs aktīvi risinām kādu intelektuālu uzdevumu, smadzeņu viļņu frekvence var palielināties līdz 15-18 Hz, bet, ja uzdevums ir saistīts ar satraukumu vai pastiprinātu uztraukšanos, tā var sasniegt pat 20 Hz. Ir svarīgi saprast, ka mūsu smadzeņu ritmus nepārtraukti ietekmē daudzi iekšēji un ārēji faktori: apkārtējās vides stimuli, mūsu enerģijas līmenis un mērķtiecīgas darbības, piemēram, intensīva koncentrēšanās uz uzdevuma izpildi vai gatavošanās mierīgam naktsmieram.

Mūsu smadzenēs ir daudz sarežģītu “slēdžu” un neiroķīmisku procesu, kas nepārtraukti regulē šos smadzeņu ritmus, nodrošinot to elastību un spēju pielāgoties dažādām situācijām. Skaņu terapija piedāvā unikālu iespēju cilvēkiem ar desinhronizētiem smadzeņu ritmiem pakāpeniski iemācīties tos apzināti kontrolēt un atgriezt tos veselīgā un līdzsvarotā darbības režīmā. Tāpēc skaņu terapija var būt lielisks palīgs cilvēku rehabilitācijā, kuri saskaras ar miega traucējumiem, uzmanības deficītu vai ar subjektīvi uztvertām “trokšņainām” smadzenēm, kurās valda iekšējs nemiers un haoss.

Kā skaņu terapija palīdz noregulēt mūsu iekšējo pulksteni?

Mūsu smadzenēs ir iedzimts iekšējais pulkstenis jeb bioloģiskais hronometrs, kas dažiem bērniem var “atpalikt” savā attīstībā vai darboties neprecīzi. Citiem bērniem šis iekšējais pulkstenis var ritēt pārāk ātri, liekot viņiem pārāk steidzīgi un impulsīvi reaģēt uz dažādiem sensorajiem stimuliem. Viņi var nepārtraukti pārtraukt citus cilvēkus sarunas laikā un šķist impulsīvi, viegli aizkaitināmi vai neuzmanīgi, taču patiesībā viņu galvenās grūtības var būt saistītas ar laika uztveres īpatnībām. Savukārt citi bērni var šķist kūtri un apātiski gan sociālā mijiedarbībā, gan intelektuālajās aktivitātēs, un atkal problēmas cēlonis var slēpties iekšējā pulkstenī, kas viņiem rit pārāk lēni, ietekmējot viņu reakcijas ātrumu un aktivitātes līmeni. Šī iekšējā pulksteņa precīza noregulēšana, kas tiek panākta, trenējot spēju klausīties un adekvāti reaģēt uz skaņām, var būtiski uzlabot šo bērnu dzīves kvalitāti. Ar laiku viņi ļoti ātri kļūst daudz uzmanīgāki, dzīvīgāki un spēj labāk iekļauties apkārtējā pasaulē.

Skaņu terapijas programma NeuroHarmonyDeep