Kāpēc burti un vārdi var kļūt par nešķetināmu mīklu? Kāpēc ķermenis var šķist kā nepaklausīgs instruments? Šajā sadaļā mēs ielūkosimies disleksijas pasaulē un atklāsim, kā skaņas frekvences var kļūt par pavedienu, kas palīdz atšķetināt šīs sarežģītās mācīšanās grūtības.

Disleksija ir specifisks mācīšanās traucējums, kas galvenokārt ietekmē cilvēka spēju lasīt un rakstīt. Cilvēkiem ar disleksiju var būt ievērojamas grūtības atpazīt atsevišķus burtus, savienot tos vārdos vai pilnībā izprast rakstīto tekstu, pat ja viņu vispārējais intelekta līmenis parasti atbilst normas robežām. Ir svarīgi saprast, ka disleksija nav saistīta ar nevēlēšanos mācīties vai slinkumu, bet gan ar smadzeņu darbības individuālām īpatnībām, kas ietekmē veidu, kā tiek apstrādāta vizuālā un fonoloģiskā informācija.

Daudzi cilvēki, kuriem ir disleksija, gandrīz pastāvīgi izjūt iekšēju diskomfortu savā ķermenī – savdabīgu stāvokli, ko viņi nespēj pilnībā kontrolēt un pārvarēt. Viņu kustības bieži var šķist neveiklas un nekoordinētas, un viņiem var rasties sajūta, ka viņu pašu ķermenis viņus ierobežo un nepaklausa. Viņi var justies neērti ar savām rokām un kājām, it īpaši ar rokām, nezinot, kur tās likt vai kā tās lietot. Viņu stāja var svārstīties starp pārmērīgu atslābinātību un neveselīgu sasprindzinājumu, un tai var trūkt dabiskas plūduma un lokanuma.

Psiholoģiskā līmenī šī ķermeniskā diskomforta un mācīšanās grūtību kombinācija var izpausties kā dziļa vēlme atrast tādu vidi vai nodarbošanos, kur valodas prasmes nav primāras. Cilvēks ar disleksiju var justies neērti un nespēj brīvi iesaistīties sarunās ar saviem klases biedriem. Arī ārpus skolas viņam var būt grūti pilnvērtīgi baudīt saskarsmi ar citiem bērniem, iesaistīties kopīgās spēlēs vai sporta aktivitātēs, kur nereti svarīga ir ātra un precīza verbālā komunikācija. Lai kaut nedaudz aizbēgtu no šīs grūtās realitātes, viņš var iegrimt savā iekšējā izdomātā sapņu, fantāziju un izklaides pasaulē, kur viņš jūtas drošāk un kontrolē situāciju.

Pusaudža vecumā cilvēks ar disleksiju var kļūt īpaši ievainojams un viegli nonākt alkohola un narkotiku atkarībā kā mēģinājums mazināt iekšējo spriedzi un frustrāciju. Viņš var meklēt pieņemšanu un sapratni marginālās grupās vai kļūt par vieglu upuri dažādiem “sapņu pārdevējiem”, krāpniekiem un manipulatoriem, kuri izmanto viņa ievainojamību. Šo daudzo problēmu dēļ pusaudzis ar disleksiju var kļūt neirotisks vai iedzīvoties dziļā depresijā, ko var pavadīt pat pašnāvnieciskas domas. Psihoterapeiti nereti saskaras ar ievērojamām grūtībām, strādājot ar disleksiķiem, jo viņu galvenais instruments – verbālā komunikācija – šajā gadījumā var nebūt pietiekami efektīvs. Cilvēks ar disleksiju bieži vien nespēj precīzi un brīvi izteikt savas iekšējās problēmas vārdos, un mēģinājumi veikt pašanalīzi bez konkrētiem risinājumiem var tikai atvērt un padziļināt vecās emocionālās brūces.

Kā jau iepriekš mēs noskaidrojām, augstās frekvences stimulē ne tikai vidusauss muskuļus, kas ir svarīgi dzirdes apstrādei, bet arī visa ķermeņa muskulatūru, veicinot labāku koordināciju un ķermeņa shēmas apzināšanos. Tāpēc cilvēks ar disleksiju var pamanīt, ka, klausoties augsto frekvenču skaņas, pozitīvas pārmaiņas pakāpeniski skar viņa ķermeņa koordināciju un kustību precizitāti. Uzlabosies dzirde, kas ir fundamentāli svarīgi fonoloģiskās informācijas apstrādei, un līdz ar to var atjaunoties arī runas centri smadzenēs, atvieglojot gan runas uztveri, gan pašas runas veidošanu. Tādēļ, runājot par disleksiju, pastāv patiesi liela iespēja panākt ievērojamu progresu un pat pilnīgu atveseļošanos, mērķtiecīgi izmantojot augstās frekvences kā terapeitisku instrumentu.

Augstās frekvences var palīdzēt disleksijas gadījumā, jo tās efektīvi trenē dzirdes aparātu, īpaši spēju atšķirt līdzīgas skaņas, kas bieži ir izaicinājums disleksiķiem. Turklāt šī skaņu stimulācija aktivizē un stiprina runas centrus smadzenēs, uzlabojot fonoloģisko apzināšanos, kas ir būtisks priekšnoteikums veiksmīgai lasīšanai un rakstīšanai. Regulāra augsto frekvenču klausīšanās var palīdzēt smadzenēm efektīvāk apstrādāt valodu, mazinot disleksijas simptomus un atverot ceļu uz veiksmīgāku mācīšanos un pilnvērtīgāku dzīvi.

Skaņu terapijas programma NeuroHarmonyDeep