Vai zinājāt, ka daudziem bērniem Uzmanības deficīta sindroms (ADS) vai Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (ADHS) tiek diagnosticēts, balstoties vienīgi uz viņu uzvedību klasē? Izrādās, bērnu uzvedība skolas vidē ne vienmēr ir precīzs un vienīgais rādītājs, kas liecina par šiem sarežģītajiem stāvokļiem.

Diemžēl daudziem bērniem tiek kļūdaini diagnosticēts ADS vai ADHS, un šis lēmums bieži tiek pieņemts, galvenokārt balstoties uz viņu uzvedību mācību stundu laikā. Šajā plašajā grupā var ietilpt bērni, kuri patiesībā cīnās ar neatrisinātām psiholoģiskām traumām un ir pārņemti ar savām intensīvajām emocijām, kā arī vienkārši nerātni un disciplīnas grūtības piedzīvojoši bērni. Tāpat šajā kategorijā var nonākt radošas un brīvi domājošas personības, kurām tradicionālās stundas var šķist garlaicīgas un neinteresantas, kā arī fiziski aktīvi bērni, kuriem vienkārši nepieciešamas enerģiskākas un dinamiskākas spēles un aktivitātes, lai izlādētu savu enerģiju. Turklāt šajā grupā var tikt iekļauti arī bērni ar neapzinātiem dzirdes informācijas apstrādes traucējumiem, kuriem var būt grūtības saprast un apstrādāt verbālos norādījumus, un pat bērni ar tā saukto “pseido-hiperaktivitāti”, kuri lielu daļu sava brīvā laika pavada pie datora, kas var radīt uzvedības iezīmes, kas atgādina ADHS.

Skaņu terapija var būt efektīvs instruments ADS ārstēšanā, un tam ir vairāki zinātniski pamatoti iemesli. Kā norāda neirofiziologi, mūsu dzirdes “uzmanības diapazons” ir cieši saistīts ar mūsu spēju ilgstoši klausīties un koncentrēties, neļaujoties novērst uzmanību ar dažādiem ārējiem stimuliem. Patiesa koncentrēšanās patiesībā ir spēja aktīvi atsijāt nevajadzīgo informāciju, lai skaidri sadzirdētu savas iekšējās domas un fokusētos uz svarīgo.

Viens no maniem galvenajiem izaicinājumiem ir turpināt Alfrēda Tomātisa revolucionārās teorijas un kliedēt joprojām pastāvošos mītus par to, kā patiesībā darbojas skaņu terapija, īpaši attiecībā uz uzmanības problēmām. Lielākā daļa neirologu joprojām uzskata, ka uzmanība ir “augstākā smadzeņu garozas funkcija”, tas ir, ka tā tiek apstrādāta tikai un vienīgi smadzeņu garozā, īpaši pieres daivās. Jau sen ir zināms, ka pieres daivas jeb smadzeņu “augstākā” daļa palīdz cilvēkiem noteikt skaidrus mērķus, efektīvi koncentrēties uz konkrētiem uzdevumiem un domāt abstrakti. Šīs funkcijas ir absolūti nepieciešamas, lai uzturētu noturīgu un vērstu uzmanību. Agrāk neirologi patiesi ticēja, ka uzmanības trūkums ir tieši saistīts ar problēmām pieres daivās, jo novērojumi liecināja, ka cilvēkiem ar ADHS pieres daivas bieži bija mazāk attīstītas salīdzinājumā ar viņu tipiski attīstošajiem vienaudžiem. Tomēr mūsdienu padziļināti pētījumi arvien pārliecinošāk rāda, ka dzirdes aparāts, runas centri smadzenēs un zemgarozas daļa, kā arī ventrālais klejotājnervs spēlē daudz nozīmīgāku lomu uzmanības regulācijā nekā sākotnēji tika uzskatīts par primāro pieres daivu. Lai efektīvi uzlabotu uzmanību, vispirms ir nepieciešams atjaunot un harmonizēt zemgarozas daļas pamatfunkcijas. Un tieši ar šo vitāli svarīgo uzdevumu nodarbojas skaņu terapija, sniedzot dziļu un ilgstošu atbalstu uzmanības noturēšanai un koncentrēšanās spēju uzlabošanai.

Skaņu terapijas programma NeuroHarmonyDeep